Érettségi

2009.10.22. 16:57 | Lestat a vámpír | Szólj hozzá!

Mint azt páran tudják (vagy nem) főleg akik az oktatás területén dolgoznak ma bizony előrehozott érettségi vizsgát lehetett tenni angol nyelvből. Így hát én is úgy döntöttem, hogy bekerülök a rendszerbe és kipróbálom a remek, SZDSz-es oktatási minisztérium által "megreformált", "felújított" és "megjavított" érettségi rendszert. Ez egy elég nagy projekt volt így októberben, suli mellett ahogy volt erőm és kedvem készültem is rá rendesen. AMi egyébként teljesen felesleges volt.

Mert ez a fajta érettségi bizony rohadt könnyű. Tulajdonképpen két hetet kúrtam el október hónapból (a Keresztapa 3 kritika is ezért csúszik ennyit, de péntekig mindeképpen szeretném feltenni a bejegyzést) egy olyan vizsgára amin egyébként nulla tanulással is simán átmentem volna. De nem is ez a baj, hanem, hogy ne csodálkozzunk, hogy hol jár napjainkban Magyarországon a nyelvoktatás. Mert az egy dolog, hogy én könnyűnek éreztem az egy dolog, most tűnjek nagyképűnek, de kimondottan jó vagyok angolból bár nekem a tanáraimmal is szerencsém volt, mert én olyanokat kaptam akik tanítottak nekem is valamit. Ezzel szemben ma rájöttem, hogy máshol ez nem mindig van így. Jelenlegi lakhelyem Sin City (már hivatalosan is kiérdemelte ezt a "kitüntető" címet, ugyanis a statisztika szerint Mo. városai közül Miskolcon a legnagyobb bűnözési ráta, óh yeah, örüljünk hát ennek is) egyik jó hírű és jó nevű gimnáziumából (nem negatív reklám: a Földes Ferenc Gimnáziumról van szó) azt hallottam, hogy kifejezetten nehéznek találták a vizsgát. Könyörgöm aki a 'leather' szón felakad az mire számított. Arra már inkább nem is teszek csipkelődő megjegyzést, hogy milyen lehet ott a nyelvoktatás.

Pedig a vizsgában szerintem és haverjaim szerint is az égvilágon semmi nehézség vagy nehéz feladat nem volt. Garantálom, hogy egy nyolvadikos diák akinek van érzéke az angolhoz is le tudná tenni, ha az angolkönyv hátuljából kétszer átnézi a nyelvtant. Mert igazából csak az a része okozhat egy kis fejtörést az embernek.

Az angol nyelv érettségi ugyanis 4 különálló részből áll. Az első egy 1 órás Olvasott szövegértés. Ami ha őszinte akarok lenni (márpedig az akarok) akkor nem más, mint kimásolás a szövegből. Volt eegy feladat amiben volt egy ún. lyukas mondat (englishül Open Gap asszem) ami annyit tesz, hogy le van írva az adott mondat és kihagytak belőle nem 2, nem 3 hanem 1 db szót amit be kell illesztened. Az már csak pont az i-n, hogy a mondatban gyakorlatilag csak a kötőszavak térnek el az erdeti szövegtől. Vagy pedig ilyen A-B-C választós feladatok vannak. Valóban nem nehéz. Ebben a részben összesen 4 különféle feladattípus van, azt szokás odafent váltogani. A 4 feladatra a vizsgázónak 60 perc áll rendelkezésére. Én 20 perc alatt kész voltam, pedig még kétszer át is néztem. Utána lementem kávézni meg beszélgetni haverokkal, mert épp szünet volt.

Nyelvtan rész. Itt 3 feladat van 30 perc megoldási idővel (személyes rekord 15 perc). Itt nagyjából hasonló feladattípusokkal találkozhatunk annyi, hogy nincs a másik oldalon nincs szöveg amiből kimásolhatod a megoldást. Ez kicsit nehezebb szokott lenni, a harmadik feladatban ami szinte mindig annyit takar, hogy van egy szöveg kihagyott szavakkal, írd be saját buciból a megoldást. Ezt szokták egy kicsit szivatósra csinálni, de aki a fentebb említett módszerrel készült a vizsgára annak komoly gondot nem okozhat, egy hibája ha maximum lesz.

Ezután egy 10 perces úgynevezett "technikai szünet" következett, ami olyan felkészülés a harmadik részre ami a hallás utáni szövegértés. Na ez azt takarta, hogy bejött a technikus srác, bedugta a magnót a 230-ba és maximumra tekerte a hangerőt, mert úgy hátul is hallják.

Na igen a magnóhallgatás. Az egyetlen rész amikor kihasználtam a teljes időtartamot. Mert máshogy nem is lehet, ugyanis a CD megy magának fél óráig és közben nem lehet beletekerni és semmi egyéb gazságot művelni. Sokaknak ez szokott a legnehezebb lenni, mert egyszerűen nem értik a magnót és nem tudják a beszélő sebességét követni. Ebben még talán lehet is némi igazuk, bár én ettől a résztől sem félek, a feliratos filmek nézése közben már réges rég hozzászoktam az ilyesmihez. Ezt mondjuk én személy szerint nem tudom megállapítani de amerikai cserediákságból hazaszakadt heverom szerint nagyon gagyi és óvodás ez a rész is, mivel a beszélő echte magyar akcentussal, minden egyes 's'-t és 't'-t kihangsúlyozva beszél és mindezt lassan.

A negyedik és egyben hálistennek utolsó momentuma következik a vizsgának. A szövegalkotás. Ami hát megint nem egy megerőltető feladat. 2 szöveget kell írni, az első többnyire e-mail szokott lenni kb. 60 szóban kifejtve (a feladatban megadott szószámot egyébként 10%-kal lehet túllépni, szóval ismerve legendás bőbeszédűségemet igencsak vissza kellett fognom jómagamat). A második pedig egy riport vagy egy levél, kb. 100-120-ban leírva. Az idei feladat szerintem maximálisan érthető volt és elég jól kezelhető. Remélem csak amiatt kapok levonást, hogy a másodikban 135 szó lett a teljesítményem. Erre 60 perc áll rendelkezésre, ami nekem öltözködéssel és rendrakással együtt volt 30 perc maximum. Utána pedig, mint minden jó diák érettségi után meglátogattam a kedvenc vendéglátóipari egységemet a többiekkel. Szóbeli vizsga majd novemberben, az írásbelik redményének kihirdetése után.

Szóval emberek ne csodálkozzunk, hogy ott áll Magyarország nyelvügyileg ahol tart, az oktatáss zínvonala ugyanis sokszor egyenlő a nevetségessel és valószínűleg még az angolul kézzel-lábbal beszélő osztálytársam is le fogja tudni tenni ezt a színvonalú vizsgát egy kettesre. Sürgős változtatás kéne ez ügyben, mert nagyon nem fogunk jól járni ezzel a szintű nyelvismerettel külföldön. Vagy pedig ajánlom a magántanárt, az be szokott jönni.

A Keresztapa 3-mal remélem még a héten haladok annyit, hogy maximum péntekig fel tudjam tenni.

A bejegyzés trackback címe:

https://lestatavampir.blog.hu/api/trackback/id/tr121468035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása